52 limousinefolk tog til Skotland og England i oktober 2013.
Kun en lille smule for at studere skotternes nationaldragt – her en herre i fuld mundering, inklusiv naturligvis skotskternet kilt og strømper til knæerne.
Absolut for at studere landskaber, der i landbrugsområder så ofte ud som her: grønne og bakkede og med masser af græssende får. I høj grad var formålet med rejsen at studere limousiner, men dem var der ikke så mange af på markerne, angiveligt fordi det var for vådt.
Et særligt mål for rejsen var en stor tyreauktion i byen Carlisle i det nordlige England. Næsten 200 unge tyre var tilmeldt. Først skulle alle dyrene inspiceres grundigt af dyrlæger og andre fagfolk. Dernæst en regulær dyrskue bedømmelse for alle godkendte tyre. Dagen derpå den egentlige auktion. Her står en ordentlig bamse af en tyr i kø til inspektionen sammen med sin trækker og denne søde hjælper. Se lige hvordan pelsen og ikke mindst halen er ”dullet op”!
Tyrene stod stille og roligt og ventede på deres tur i inspektionsboksen, hvor de første undersøgelser skulle foregå.
Tænderne tjekkes. De må ikke være skæve (vi fik ikke helt den faglige begrundelse for dette). Skæve tænder gav ”gul farve” på katalognummeret og udelukkede dyrene fra selve bedømmelsen. De skævtandede kunne dog godt sælges på auktionen.
Øjnene tjekkes for uklarhed inde i øjet. Englænderne har erfaring for, at der kan være sammenhæng mellem uklarhed i øjet (stær) og dårligt temperament. Hvis dyr diskvalificeres på øjenproblemer, kommer dyret hverken til bedømmelse eller auktion. Ham her gik videre.
Testiklerne – eller rettere omkredsen af pungen – måles med målebånd. Et vist mindstemål skal opnås for at tyren er kvalificeret.
Tyren her klarede de indledende undersøgelser i fin stil, og går nu videre mod vægten.
Op på vægten – en stor en af slagsen. Tyren her vejede 967 kg. Tyrene skulle også være over en given aldersbestemt mindstevægt. Men der var der vist ikke nogen, der havde problemer i den retning…
Så fulgte en bevægelsesprøve. Den test frasorterede mange ellers gode tyre. Det nytter ikke at tyren ser klart, har store testikler og pæne tænder, hvis han halter!
Bedømmelserne blev fulgt med stor spænding. Et hold kunne bestå af op til 12 tyre, hvis ingen var blevet diskvalificeret i den indledende inspektion.
Disse syv tyre, født med få dages mellemrum, er alle 19 måneder gamle.
Dommeren var meget grundig og uddelte mange anderkendende ”klap i røven” som her.
Sådan ser en engelsk præmietyr ud bagfra – ekstremt kødfuld.
Sådan så selvsamme præmietyr ud forfra.
Den beautyboks tilhører tydeligvis en avler, der har avlet mange vinderdyr…!
Så er vi klar til selve auktionen. Auktionarius og dennes assistent er på plads.
Den første tyr står klar i kulissen til at blive solgt.
Katalog nummer 1 trækkes lidt modstræbende rundt i den lille ring. En outsider i kraft af at være en ældre tyr på næsten seks år. Han blev solgt for 9.500 guineas (En guinea = et pund og en shilling) (Et pund = 20 shilling) (1 engelsk pund = ca. 9 kroner) 9500 x 1,05 x 9 svarer til 85.500 danske kroner
I alt 78 dyr blev solgt på auktionen til en gennemsnitspris af 6.300 guineas – dvs. ca. 59.000 danske kroner. Når kun under halvdelen af dyrene opnåede hammerslag skyldtes det ikke kun diskvalifikation, men også at en del tyre ikke opnåede deres mindstepris. Medvirkende til den høje gennemsnitspris var specielt to dyr, som opnåede skyhøje priser.
Mange af limousinerne blevet transporteret til auktion i trailere som disse.
Denne tyr født i februar 2012 – katalog nummer 49 Withersdale Heros efter Sympa – blev solgt på auktionen til Holland for 17.000 guineas, svarende til ca. 160.000 danske kroner. Her ses den i karantænestalden dagen efter auktionen. Medvirkende til det høje hammerslag var uden tvivl, at tyren var blevet Male Champion på Royal Norfolk Show 2013.
Denne tyr – katalog nummer 190, Gorrycam Hunter født i juli 2012- blev solgt på auktionen også til Holland for 28.000 guineas, svarende til ca. 265.000 danske kroner. Tyren – en embryonkalv – har Cloughhead Umpire HCX03-221 som far og Sympa som farfar. Tyren var blevet North Ireland Junior Male Champion i juli 2013. Her ses guldklumpen uden hårlak mv. i karantænestalden dagen efter auktionen.
To tyre fik danske ejere under auktionen. Begge blev købt til forholdsvis jordnære priser.
Der var også tid til at se på andet end Limousiner. Her er det resterne af den 120 km lange Hadrians mur tværs over England. Hadrians mur blev påbegyndt i år 122 e. Kr. og var en del af et større fæstningsværk, der markerede Romerrigets nordgrænse. I sandhed en del af datidens ingeniørkunst.
Besætningsbesøg hos Glenrock Limousines nær Lockerbie i Skotland. Lene Black Sinkjær (yderst til højre) fungerede som den limousinefaglige rejseleder. Besætningsbesøgene kom i stand takket være Steve Jones (nummer to fra højre) fra Semenstore Ltd – www.semenstore.co.uk –
Gruppeopstilling hos Glenrock Limousines inden rundvisning på farmen. Farmen har 150 hektar. Kvægbesætningen var under opbygning til 80 limousiner - dertil 600 moderfår. Mottoet for bedriften var blandt andet ”as simple as possible”, hvilket tiltalte de besøgende danskere.
Stephen Illingworth og søn havde opstillet denne gruppe af flotte kvier til beundring. Det gav megen snak om avlsmål for de engelske limousiner, herunder dyrenes størrelse og kælvningsbesvær. Når englænderne avler så tilsyneladende ensidigt efter kød, så skyldes det ene og alene markedskrav.
Ko med en næsten nyfødt kalv. Bemærk strøelsen, som består af knust affaldstræ. Grundet halmmangel er man interesseret i alternative strøelsesmaterialer.
Disse to tyre hos Stephen Illingworth skulle have været solgt på auktionen i Carlisle, men som det ses af den røde farve på katalognumrene, så blev de desværre diskvalificeret, og kom derfor hjem i besætningen igen. De havde angiveligt tumlet rundt og slået sig så de ikke bestod bevægelsestesten.
Et par prægtige eksemplarer i særdeleshed i stående tilstand. Nummer 131 har Sympa som far. Der er flere flotte dyr på hjemmesiden www.glenrock.co.uk
Udsnit af de besøgende lytter til at Stephen Illingworth beretter om limousineavlen.
Udsnit af de besøgende lytter også interesseret til hvordan det er at drive landbrug på en egn hvor der falder 2500 mm nedbør om året !!
Limousinerne var taget på stald for ikke at træde markerne op i det meget fugtige efterår. Nogle af dyrene havde mulighed for at opholde sig udendørs på befæstet æde- og opholdsplads.
Turens dygtige guide, Christian Mols, sørgede for at vi også kom i nærkontakt med den smukke natur.
De flotte efterårsfarver blev overvejende oplevet i gråvejr.
Alle limousinefolkene havde glædet sig til besøget hos Graham’s. I særdeleshed fordi det jo var her, at den kendte tyr Grahams Samson var avlet. Dr. Robert A. Graham tog imod os og tog os med i marken, hvor vi i forskellige folde så dyr i forskellige aldre. Dyrene var angiveligt på tre forskellige gårde, men vi var kun et sted og så ingen stalde.
Det stod hurtigt klart, at limousiner er en biting for Graham’s, der først og fremmest beskæftiger sig med mejeridrift. Familien har en jerseybesætning og producerer en del mælk selv, og opkøber derudover mælk fra ca. 1.000 gårde. De limousiner, som vi så, befandt sig da også lige bagved selve mejeriet. Dr. Robert A. Graham – den høje mand med grønne gummistøvler i forreste række – insisterede på, at dette gruppebillede skulle tages. Læs om den foretagsomme familie på www.grahams-limousin.co.uk hvor der også er link til mejeridelen.
Ikke kun så danskergruppen imponerende limousiner og landskaber. Inden hjemrejsen fra den fem dage lange tur så vi også imponerende nutidig ingeniørkunst i form af Falkirkwheel – et roterende slusesystem i Skotland.