På dette års limousinestudietur til Frankrig og Spanien deltog 49 danske limousinefolk, sammen med guiden Mette (som ses knælende forrest i billedet - i øvrigt ”genbrug” fra sidste års studietur til Italien). Den 20. september fløj vi ud af Billund L
Vores hotel – den høje bygning til højre i billedet - var i byen Vielha i regionen Catalonien i Nordspanien.
Det nationale limousineskue i St. Gaudens ikke langt fra Pyrenæerne var en vigtig del af studieturen. Der var 4-500 limousiner til bedømmelse, så bedømmelsesprogrammet var over tre dage. Her bedømmes et imponerende hold med unge tyre.
Bedømmelsen kunne også følges på storskærm.
De fleste trækkere brugte en mild ”stokke-metode” for at tumle dyrene. Det så ud til at virke, for de allerfleste dyr opførte sig helt eksemplarisk.
Dyb koncentration under en af de afsluttende bedømmelser.
Også dyb koncentration blandt danskerne på tilskuerpladserne. Mange prøvede at gætte med og mange var gode til at spotte de dyr, som i sidste ende skulle kæmpe om placeringerne.
De bedste dyr fik ikke rosetter med derimod fine plaketter med angivelse af deres placering. Tyren Espagnol fik hele tre af slagsen med hjem til sin ejer.
De allerbedste dyr blev desuden pyntet med trikolore farvede bånd
Der var imponerende rækker af limousiner i staldene. Her ses et udsnit af GAEC Pimpin Freres’s udstillede dyr.
Tyren Disney efter Neuf RRE M var helt enorm og ualmindelig kødfuld. Erik Egsgaard, der jo er en stor mand, så næsten lille ud i forhold kødbamsen.
Et af de absolutte højdepunkter på turen var Grand Cru 2012 auktionen over 19 kvier og 5 tyre i forbindelse med nationalskuet i St. Gaudens. Både før og efter auktionen kunne vi beundre de store og flotte auktionsdyr i stalden.
Særlig opmærksomhed tiltrak den to år gamle kvie Féline, som endte med at blive solgt for 14.000 euro (svarende til 105.000 danske kroner)!! Den kostbare kvie var efter Neuf RRE M med Niagara RJ som morfar. Efter auktionen lykkedes det at få sælgeren
På besætningsbesøg hos EARL Arrouy – PINAS. Ejendommen var beliggende ca. 600 meter over havet. Der var 140 hektar og 110 køer. Olivier Rambert fra INTERLIM var med på de franske besætningsbesøg som limousinesagkyndig og tolk, da franskmændene ikke s
I alle besætningerne var efterårskælvningerne godt i gang, så ejerne var ikke trygge ved at lade os selv rundt gå i foldene. I de franske besætninger blev vi derfor transporteret rundt i foldene på halmvogne. Det sydfranske klima med meget varme somr
Udsnit af en flok køer, som enten havde kælvet for nylig, eller som snart skulle kælve. De fleste dyr var af avlstypen. Det var højt prioriteret, at køerne skulle være rolige og gode kælvere. Hvis der var problemer med dyr, blev de straks dømt til sl
Limousiner og bjerge klæder hinanden. Denne flok af kvier følger intenst en dansker, der insisterede på at gå selv, i stedet for at blive kørt.
Limousiner bundet op så de kan ses både forfra og bagfra.
Hos EARL Bordes & Fils i Cuguron var der 137 hektar og 85 moderdyr. Heller ikke her var der megen vækst i græsmarkerne, så dyrene fik supplerende foder (hø) i foderhække.
Besøget hos EARL Bordes & Fils sluttede med læskende drikke i haven. Dejligt efter en lang og varm dag med masser af limousiner.
Hos Joël Venturin i Caumon så vi – tror vi nok – en meget almindelig fransk produktionsbesætning. Her var der 78 hektar og 48 moderdyr.
Igen var det op på vognen, så vi kunne køres rundt og se limousinerne i de forskellige folde
Her er det nysgerrige småkvier, der dog er gået i sikkerhed på en bakketop.
Her en flok køer, der afgræsser den tørketolerante græsart Sorghum.
Her et fortællestop ved løbekvierne. Joël Venturin var meget lidenskabelig med sine dyr. Selvom besætningen blev præsenteret som en produktionsbesætning, så viste de udleverede papirer om besætningen dog et meget højt avlsniveau. Kvierne kælver her –
I Spanien besøgte vi midt i et storslået landskab helt ekstraordinært en malkegedefarm med flere hundrede malkegeder. Gedemælken blev forarbejdet til ost i lokaler på gården. Osten blev solgt fra gårdens butik og på markeder. Vi fik smagsprøver at os
Der lyttes opmærksomt til oversættelsen af ”opskriften” på hvordan man driver gedefarm i det smukke men også barske område. Quesos Benabarre S.L. hedder virksomheden. Granja LA FONDAÑA hedder området. Juan José Baró gik op i sit gedehold og sin ostep
Kameraerne blev flittigt brugt på gedefarmen – her et sjovt motiv hvor Hans Østergaard er i gang med at malke jern-geden foran gårdbutikken.
Fra den højtliggende gedefarm var der udsigt til afbidte, tørre marker, som besynderligt nok så smukke ud mod den blå himmel.
Betagende udsigt for en flok danskere på langfart.
På besætningsbesøg i nærheden af Lleida (Spanien) hos formanden for den catalonske limousineforening og samtidig næstformand i den spanske limousineforening.
Intet mindre end 220 limousinekøer m. opdræt i feedlot. Det var ikke nogen typisk spansk besætning, men det var meget spændende at opleve alligevel. Foderet, blandt andet majs, blev avlet på nærliggende marker, som alle kunne vandes. Klimaet og vandi
De fleste stalde var ikke meget mere end overdækkede foderborde.
Limousinernes udendørs opholdsarealer var solidt indhegnet med noget, der mindede om autoværn.
Også det indvendige inventar var ”godt kram” – her en detalje i form af et mandehul.
Vi tilbagelagde omkring 2.000 km i bus i løbet af vores uge i Frankrig og Spanien. Så det gjorde godt med kombineret strække-ben-pause og foto-stop en gang i mellem.
Bjerge, bjerge og atter bjerge. Vi oplevede de fleste af bjergene via bussens ruder.
I naturparken Aigues Tortes i Nordspanien kom vi i absolut nærkontakt med Pyrenæerne. Her kunne ingen bus køre, så vi blev transporteret rundt i Landrovere.
I Aigues Tortes oplevede vi blændende smukke bjerglandskaber – netop den dag, hvor vi var der, dog sløret af regn. Alt i alt havde vi en solrig studietur, hvor limousiner og bjerge udgjorde de absolutte hovedindtryk.