Det var en fredelig påskelørdag på Else Ebbensgaards limousinebedrift i Ulfborg i Vestjylland, da en kvie begyndte at kælve. Men hvad, der begyndte som en ganske almindelig kælvning, skulle hurtigt vise sig at blive en dramatisk omgang.
- Det gik rigtig fint til at begynde med, men det var en ret stor kalv, så den kunne simpelthen ikke komme ud uden hjælp. Derfor fik vi hurtigt en fødselshjælper på, som hjalp med at trække kalven fra. Desværre gik der kun et splitsekund før, vi pludselig stod i en situation med en børkrængning - koen fødte altså hele livmoren, og det er en akut kritisk tilstand. Jeg fik hurtigt ringet til en dyrlæge, som kom og satte livmoren på plads. Det var dog ikke lige til, da der undervejs gik hul på børen, og der sprang et stort blodkar, så koen var tæt på en forblødning. Det var meget voldsomt, men dyrlægen fik heldigvis syet det hele sammen og fik styr på situationen, fortæller Else Ebbensgaard, hvis bedrift tæller 20 køer med opdræt.
Allerede undervejs i det kritiske forløb tænkte Else Ebbensgaard på sin forsikring og på hvilken hjælp, hun kunne få:
- Midt i det hele kom jeg i tanke om, at jeg heldigvis lige havde tegnet en ny forsikring, som netop dækker denne type skader. Jeg havde fået anbefalet dækningen af en af mine kollegaer, som selv havde tilvalgt kælvningsdækningen, og som ikke forstod, at jeg ikke også gjorde det samme - han var så glad for sin. Da jeg hørte det, besluttede jeg at gøre det samme, og det er jeg jo meget glad for nu. Det viste sig at være en rigtig god beslutning, siger en tilfreds Else Ebbensgaard.
Dagen efter den svære kælvning kunne Else Ebbensgaard hurtigt konstatere, at koen stadig ikke var kommet sig.
- Den hang noget i bremsen. Den tyggede ikke drøv, og vi kunne også se på kalven, at den var mærket af situationen. Derfor fik koen noget antibiotika og noget smertestillende, som fik den tilbage på benene, siger Else Ebbensgaard og fortæller, at både ko og kalv i dag har det godt igen.
Når Else ser tilbage på forløbet, er det en lettelse, der præger hende:
- Jeg er rigtig godt tilfreds med den hjælp, jeg fik, da jeg virkelig havde brug for det. Hvis jeg ikke havde fået hjælpen fra Topdanmark, kunne forløbet nemt have kostet mig mange penge. Så det er jeg rigtig glad for, siger hun.
Taget fra Maskinbladen.dk
Dansk Limousine Forening - Agro Food Park 15 - 8200 Århus N - 2944 0495 - CVR: 72778413 - info@dansklimousine.dk