I dag d. 30/8-22 gik turen nordpå til Prag, igen var vi uheldige med trafikken, daen lastbil var brudt i brand på motorvejen, så vi kom for sent til Prag. Heldigvis lykkedes det at få flodbåden til at vente på os.
På flodbåden spiste vi buffet og sejlede rundt på floden Moldau og gennem sluser. Prags store prominente og historiske bygninger tog sig smukt ud fra vandsiden. Vi sejlede under Karlsbroen, der er fra 1300 tallet, og så på hvor højt vander stod op ved oversvømmelsen i 2002, hvor vandet stod meget højt. Man har siden lavet i sikringsanlæg, hvor man kan køre store vægge op, der kan forhindre oversvømmelse. Vores super gode guide Jitka har under hele turen benyttet enhver lejlighed til at lære os noget om Tjekkiet inkl historien og befolkningen. Gennemsnitslønningen her kun 1/3 af Danmark og boligerne er meget dyre, så selvom arbejdsugen er på 40 timer har folk ofte 2 eller 3 jobs for at tjene nok. Sundhedssystemet er inkluderer i skatten på samme måde som i Danmark. Der gives højst kontanthjælp i 8 måneder her, men arbejsløshen er kun 2,5%. I gennemsnit drikker tjekkerne 160 liter øl og 20 liter vin om året ung som gammel, så det er det højeste forbrug i Europa.
Vi kørte herefter videre nordpå til det 5. største bryggeri i landet, hvor der var rundvisning og en smagsprøve. Noget specielt for bryggeriet var, at øllet er ufiltreret og ikke pasteuriseret, så øllen udvikler sig efter tapning, men holdbarheden er ringere end normalt. Gæringen foregår som i gamle dage i åbne tanke 1-2 uger afhængig af ønsket alkoholprocent - jo længere gæring des højere bliver alkoholprocenten. En del købte forskellige øl med hjem.
Herefter kørte vi til hotellet I Liberec, hvor der ventede os en 3 retters menu og aftenhygge i baren.
31/8-22:
Så blev det sidste dag i Tjekkiet.
Vi startede med at køre en tur op i bjergene til Harrachov hvor vi så et glaspusteri. Vi så hvordan glasset kom ud af ovnen og blev pustet og formet til den ønskede form. Der bliver lavet et hav af forskellige glasting på fabrikken, fx drikkeglas, vaser, kander og lysekroner. Det er ganske imponerende hvad de kan lave af forskellige former, farver, dekorationer og slibninger. Der var en shop på fabrikken, hvor man kunne købe det billigt sammenlignet med danske priser, så der blev shoppet en del. Der var også et glasmuseum, der var med flotte ting. Det blev også til en lille gåtur i byen, der er et kendt skisportssted.
Herefter kørte vi videre til en anden by, hvor vi så Skoda museet, hvor vi fik refleksivitet og radio til brug på fabrikken og efterfølgende var vi på guidet tur på fabrikken. Det var spændende, først så vi pressefabrikken, hvor pladerne prsses til de ønskede forme fx døre og sider. Stålplader er 0,6-1,7 mm tykke. Der var meget meget larm, så det var godt vi fik lyden ind i øret. Efter dette så vi montagefabrikken, med samlebånd, der kører 1 meter i minuttet, hver procedure skal således klares af teamet på ganske kort tid. Vi så bla hvordan karosseriet kom ind, montering af stelnummer, gulvtæpper, loft, instrumentbræt og airbags samt glastag. Hver bil skulle udstyres som individuelt ønsket af køberen, så hver bil var unik. Man måtte desværre ikke fotografere på fabrikken, der producerer 3000 biler om dagen. Der er 35000 ansatte på Skodafabrikkerne, hvoraf 80% er mænd.
Vi er nu tilbage på hotellet til aftensmad og hygge. I morgen går det hjemad, så dette var den sidste opdatering herfra. Vi har haft en fantastisk tur, og håber mange flere vil deltage næste gang, det kan varmt anbefales.
Dansk Limousine Forening - Agro Food Park 15 - 8200 Århus N - 2944 0495 - CVR: 72778413 - info@dansklimousine.dk